jueves, 14 de mayo de 2015

¿LO QUE NATURA NON DA, SALAMANCA NON PRESTA?
Miguel López Melero
Director del Proyecto Roma. Universidad de Málaga.

En aquest article es fa una reflexió sobre el sentit de la educació i el seu desenvolupament. Així doncs, l’autor primerament introdueix el tema amb la exposició de dos tipus de posicions al respecte, per un costat, la cultura generalitzada sobre el desenvolupament produït de manera natural, d’altre, la concepció del desenvolupament com a conseqüència de les relacions socioculturals.
D’aquesta manera, l’autor ens explica que el projecte que ell mateix coordina es troba dins del segon pensament. Així mateix, en paraules textuals: “ Como proyecto educativo, su finalidad básica y fundamental se centra en mejorar los contextos familiares, escolares y sociales desde la convivencia democrática, el respeto mutuo y la autonomía personal, social y moral”.
A continuació, ens aporta una sèrie d’exemples que duen a terme aquesta pràctica educativa com El programa de Desarrollo Escolar (School Development Program) del profesor James Corner, etc.
Així doncs, tots aquests són exemples d’escoles sense exclusió. Amb això, l’autor vol fer-nos veure que aquest tipus d’escola és possible si tota la societat participa i sobretot si canvia el concepte d’escola actual.
Tot seguit, Melero fa una valoració de les investigacions i teories científiques en les quals es basa el projecte. Així mateix, entre altres autors, esmenta a Alexander Luria (1974, 1980) amb el seu treball sobre els processos lògics del pensament.
Tornant al tema principal de l’article, l’autor proposa una nova visió d’escola inclusiva per aquells xiquets amb dèficits intel·lectuals, concretament. Així, argumenta que tots podem arribar a uns bons desenvolupaments culturals i cognitives, persones amb o sense deficiències. Així doncs, tots som competents i aprenem, ens eduquem i construïm la nostra persona mitjançant les relacions socials, l’aprenentatge cooperatiu i compartit. En paraules de l’autor: “ El aprendizaje compartido genera inteligencia compartida, el grupo se enriquece cognitivamente porque el origen de la inteligencia es social y cualquier individuo resuelve cualquier situación con la ayuda del otro”.


Al meu parer, aquest article ens presenta, amb una base científica i amb una bona argumentació, una nova visió d’escola inclusiva on tots (mestres i alumnes) aprenem de manera cooperativa, compartida i per tant fem que el nostre aprenentatge siga significatiu en la formació de la persona. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario