jueves, 14 de mayo de 2015

ASÍ TRABAJAMOS EL PROYECTO ROMA EN LA ESCUELA
Rafael Ávila Cañizares, María José Parages López y María Teresa Sánchez Palma.

El professorat d’un centre malagueny ha canviat les seues pràctiques educatives per adaptar-se a les necessitats dels alumnes. Així mateix, consideren segons una bona teoria (como les aportacions científiques de Vygotsky), que l’origen de l’aprenentatge és social. D’aquesta manera, volen educar en valors, emocions i sentiments per fomentar la convivència d’una societat diversa. Això és el seu principi fonamental.

Amb la visió anteriorment exposada, els docents d’aquesta nova proposta educativa,  volen que els xiquets investiguen i comprenen el món mitjançant els projectes d’investigació. Aquests, tenen una seqüència d’aplicació. Així mateix, al article s’exposa un exemple per entendre-ho millor. Aquest, tracta sobre conéixer la comarca on s’ubica el col·legi: la seua geografia, els seus pobles, les seues costums, la seua organització política i econòmica...
Primerament, es fa una assemblea inicial amb els alumnes on ells plantegen el seu tema d’interés per desenvolupar la tasca i després consideren les maneres d’abraçar la investigació.
Una vegada s’ha decidit el projecte i el mètode d’investigació, els diferents grups d’organització duen a terme l’acció. Així doncs, fan una recol·lecció d’informació  sobre els temes proposats i consideren per fer-ho les matèries instrumentals del currículum. D’aquesta manera, a l’hora de confeccionar un mapa geogràfic de la comarca, per exemple, els xiquets han de trobar als llibres de matemàtiques i coneixement del medi (o altres recursos com Internet) com desenvolupar aquesta tasca. A més, és interessant l’autonomia que es desenvolupa en els nens amb la realització d’aquest tipus de projectes. Així mateix, a l’hora de treballar en grup, els alumnes es reparteixen la faena i la responsabilitat recau d’aquesta manera en tots com un objectiu comú.
Finalment, per concloure, es fa una assemblea final amb la qual s’avalua el treball fet: els resultats, els problemes que han sorgit en el seu desenvolupament, els dubtes que encara permanéixen...

En la meua opinió, aquesta metodologia és molt interessant ja que la considere com un veritable aprenentatge significatiu, doncs, així aprenem tots, amb l’experiència directa i les seues aplicacions. És per aquest motiu, que hauríem d’oblidar la concepció educativa de formar màquines que emmagatzemen informació sense cap utilitat i comprensió cap a la vida.  





No hay comentarios:

Publicar un comentario