ASÍ
TRABAJAMOS EL PROYECTO ROMA EN LA
ESCUELA
Rafael
Ávila Cañizares, María José Parages López y María Teresa Sánchez Palma.
El professorat d’un centre
malagueny ha
canviat les seues pràctiques educatives per adaptar-se a les necessitats dels
alumnes. Així mateix, consideren segons una bona teoria (como les
aportacions científiques de Vygotsky), que l’origen de l’aprenentatge és social. D’aquesta
manera, volen educar
en valors, emocions i sentiments per fomentar la convivència d’una societat
diversa. Això és el seu principi fonamental.
Amb la visió anteriorment
exposada, els docents d’aquesta nova proposta educativa, volen que els xiquets investiguen i comprenen el món
mitjançant els projectes d’investigació. Aquests, tenen una
seqüència d’aplicació. Així mateix, al article s’exposa un exemple per
entendre-ho millor. Aquest, tracta sobre conéixer la comarca on s’ubica el
col·legi: la seua geografia, els seus pobles, les seues costums, la seua
organització política i econòmica...
Primerament, es fa una assemblea
inicial amb els alumnes on ells plantegen el seu tema d’interés per
desenvolupar la tasca i després consideren les maneres d’abraçar la
investigació.
Una vegada s’ha decidit el
projecte i el mètode d’investigació, els diferents grups d’organització duen a
terme l’acció. Així doncs, fan una recol·lecció d’informació sobre els temes proposats i consideren per
fer-ho les matèries instrumentals del currículum. D’aquesta manera, a l’hora de
confeccionar un mapa geogràfic de la comarca, per exemple, els xiquets han de
trobar als llibres de matemàtiques i coneixement del medi (o altres recursos
com Internet) com desenvolupar aquesta tasca. A més, és interessant l’autonomia
que es desenvolupa en els nens amb la realització d’aquest tipus de projectes.
Així mateix, a l’hora de treballar en grup, els alumnes es reparteixen la faena
i la responsabilitat recau d’aquesta manera en tots com un objectiu comú.
Finalment, per concloure,
es fa una assemblea final amb la qual s’avalua el treball fet: els resultats,
els problemes que han sorgit en el seu desenvolupament, els dubtes que encara
permanéixen...
En la meua opinió, aquesta
metodologia és molt interessant ja que la considere com un veritable
aprenentatge significatiu, doncs, així aprenem tots, amb l’experiència directa
i les seues aplicacions. És per aquest motiu, que hauríem d’oblidar la
concepció educativa de formar màquines que emmagatzemen informació sense cap
utilitat i comprensió cap a la vida.
No hay comentarios:
Publicar un comentario